Om att skylla på andra

Nu när dottern börjat förskolan och "den förlorade sonen" börjat högstadiet går dom tillsammans till sina skolor om morgnarna. Dom går upp, äter frukost, borstar gaddarna, eventuellt duschar, klär på sig varma kläder... men kommer för sent. Every day. När det var som allra värst som en pedagog på dotterns förskola till, bara lite i förbifarten. Jag hade ingen aning om att hennes grupp fick stå och vänta på henne på mogonen. Så det fick lov att bli ett ämne att ta upp på kvällen när alla var samlade.

Självklart var inget sonens fel. Allt var dotterns fel som gömmer sig på mogonen så han får gå runt och leta. Jag frågade då hur ofta hon brukar gömma sig och när det senast hände. Tre till fyra gånger i veckan och senast var för ca fem veckor sedan. Det krullar sig i min hjärna. Hur är det möjligt att komma för sent hela denna vecka om hon gömde sig för fem veckor sedan? "Omeh, asså..."

Det slutade med att han erkände att det faktiskt var han som inte kunde masa sig ur sängen i tid.

Precis där slår min hjärna knut på sig själv. Hur är det möjligt att man väljer att ligga kvar i sängen när en hel förskoleklass står och väntar på skolgården på en enda person? Det är ju inte så att han väljer att själv komma för sent utan han väljer att lillasyster ska komma för sent.



"Men gå med henne själv då!" tänker minoriteten.

Det skulle jag kunna. Absolut. Men vad är fel med att lära sig eget ansvar, ansvar för andra, tidsuppfattning och respekt?

Jag kan inte curla fram ungarna genom att följa dem varje steg - eller helst gå före så att dem kan följa mig. Inte i den åldern. Jag har redan gått före och vi har redan gått jämsides. Dottern skulle klara det där galant, faktum är bara att hon endast är 6 år. Jag vill inte släppa henne då jag inte litar på vad andra kan tänkas göra. Han, däremot, har varken gått efter eller brevid utan får hoppa i skorna direkt och springa ikapp. What to do, liksom? Alla andra stigar är passerade och snart blir det motorväg.


Den lilla lillhjärnan

Man skulle kunna säga som så att han inte är åldersadekvat. Folk som inte ser innanför ridåerna skulle kunna tro att han är efterbliven på måga sätt, att han är sjuk - har någon sjukdom, född med fel i hjärnan. Jag vill inte alls påstå det utan snarare att han inte blivit exponerad för sådant som alla (de allra flesta) andra barn har. Man skulle kunna likna det vid att ha suttit inlåst större delen av barndomen, med mat instucken genom en liten lucka.

Jag kan också tänka mig att han har en onormalt (illustrerat) liten lillhjärna. Lillhjärnan är den del av hjärnan som korrigerar det som utförs felaktigt. Det är också inlärningens allra viktigaste moment; att pröva och ibland göra fel, korrigera, pröva igen och tillslut göra rätt. Hjärnan gissar sig fram till olika lösningar och det är förmågan att gissa som tränas vid inlärningen.

Den här killen gissar aldirg. Eller, jag skulle kunna säga att han gissar av fel anledning. Han säger det folk vill höra och för att kunna göra det så krävs det ju faktiskt en hel del intelligens med gissningsförmåga. Dock kan han aldrig gissa när det kommer till problemlösning (mer än i kortsiktiga fall då det gäller att försöka ta sig ur situationen fortast möjligt), han är på något sätt rädd för att göra fel. Det är i alla fall vad det verkar. Han kan inte läsa mellan raderna, vilket kräver djup kunskap i ämnet, utan kan i princip bara ta order. Han kan inte prioritera utan ser alla moment som lika viktiga. Att steka pannkaka och passa barn samtidigt är för honom stört omöjligt då båda momenten är lika viktiga.

Så hur kommer man till bukt med detta? Jag känner att det är svårt för mig att göra annat än att utsätta honom för så mycket normal social träning som möjligt. Men kommer han någonsin att komma ikapp?


RSS 2.0