Att förvåning kunde kännas så bra

Så! Nu var den här helgen avklarad. Drygt kanske vissa tycker och det tycker nog faktiskt jag också i viss mån.
Imorgon är det måndag och då är det dags för skola igen. De fick inga läxor sist så den här veckan blir lugn med film och godis på torsdag. Glad tonåring alltså.

I helgen har vi inte pluggat så mycket, det mesta klarar han ju själv faktiskt, men vi tittade lite på vilket profilval som kunde tänkas passa herrn till 7:an. Man kunde välja mellan:

Matematik/Naturvetenskap/Teknik
eller
Estetisk verksamhet


Vad tror ni han valde?



Matte!


Huh?


Jag blev lite chockad faktiskt men döljde det ganska väl, tror jag ;)
Matematik som förstahandsval. Han måste med andra ord tycka att matte är rätt kul. Ja, alltså det gick till som så att han först trodde att alla ämnen var möjliga att välja. Alltså matte för sig eller naturvetenskap för sig etc. Och då hade han skrivit Matematik först! Sedan Naturvetenskap. Jag var helt bombsäker på att han skulle välja Matematik/Naturvetenskap/Teknik enbart för Teknikens skull men se, där sket jag mig på löken! Glad blev jag i alla fall och jag hoppas att han själv känner att han valt rätt.




Ja, annars har han pysslat lite i sin bok jag köpte till honom sist vi var på Konsum. Bokrea och där låg en kul pysselbok från 8-12 år. Det står så på och det kan ju kännas lite sisådär men den är ju kul! Jag vill ha den själv. Den är sprängfylld med bra logikövningar och relativt enkel matematik. Precis vad han behöver.
   Han är väl medveten om att alla lov and what so ever är bortplockade. Det finns inte tid för sånt. Om ca två månader är sista terminen i 6:an slut och allt som han missat ska tas igen under den korta tiden. Omöjligt! Helger och lov är därför inte helt skolfria.

På onsdag är det prov i religion. Jag har valt att inte lägga mig i allt för mycket i det där, hur pluggandet sköts osv, då jag redan har berättat och försökt förmedla hur snabbt det blir onsdag och hur mycket som ska fastna i hjärnan tills dess. Jag har gett honom lite råd om hur man bäst kan tillgodogöra sig information (läsa, lyssna, se) och pekat på viktiga saker som läraren har valt ut. Nu är det upp till honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0